Koszuki z nadrukiem

W Internecie wręcz roi się od sklepów oferujących odzież z nadrukiem, szczególnie koszulki. Jak odróżnić dobry sklep od złego? Tu należy stosować się do ogólnie znanych zasad postępowania – szukać sklepów sprawdzonych, których właścicielami są działające firmy. To oczywiste.

kategorie

Informacja o autorze

Autorem tego poradnika jest sklep: koszulkowo.com

Jak natomiast znaleźć to, czego szukamy w zalewie wszechobecnych wzorów? Istnieją sklepy specjalizujące się w konkretnej tematyce odzieży. Obok miejsc, gdzie kupimy koszulki przeznaczone „dla wszystkich”, są miejsca, gdzie tematyka t-shirtów jest sprecyzowana. Jeśli szukamy odzieży o tematyce rowerowej – poszukajmy takich sklepów, które oferują koszulki w tym temacie. Raczej nie znajdziemy interesujących wzorów rowerowych w sklepie, który głównie handluje „śmiesznymi koszulkami”. Na rynku pojawiło się sporo firm wyspecjalizowanych w wąskiej tematyce – rowery, sporty extremalne, muzyka itd. i na nich powinniśmy oprzeć nasze poszukiwania.



Gdy już odnajdziemy sklep, który nam odpowiada – sprawdźmy co ma nam do zaoferowania pod względem jakości...

Koszulki – różnice


O ile istnieje bardzo wiele różnych fasonów i nieskończona liczba kolorów, na tym wydawałoby się chaotycznym rynku istnieją pewne zasady i normy, których producenci koszulek starają się przestrzegać. Dzięki temu przeglądając oferty firm oferujących koszulki z nadrukiem możemy na podstawie pewnych informacji wyrobić sobie wstępną ocenę czy dany produkt jest dobrej jakości, czy raczej jest to towar z niższej półki. Podobnie jak w przypadku samochodów – mamy dane o spalaniu, przyspieszeniu itd., tak samo w przypadku odzieży istnieje kilka wskaźników...

Gramatura


Jednym z podstawowych wyznaczników jakości koszulki jest gramatura. Choć niestety nie jedyny a dodatkowo nie zawsze odzwierciedlający jakość w pełni. Gramatura to inaczej ciężar bawełny. Im wyższa wartość tym koszulka grubsza. Utarło się, że grubsze koszulki są trwalsze i lepsze od cienkich. Jest w tym sporo prawdy, jednak często koszulka cienka a wykonana z wysokiej jakości bawełny okaże się bardziej trwała od grubej a wykonanej z bawełny złej jakości.

Generalnie można powiedzieć, że koszulki o gramaturze do 150g to koszulki bardzo cienkie. I choć nie oznacza to automatycznie, że rozejdą się po 3 praniach – pewne jest, że nie zostały wykonane z grubej bawełny. Stosowane głównie do masowych akcji reklamowych, z powodzeniem sprawują się jako koszulki „do rozdania”.

Następna kategoria są koszulki o gramaturze do 170 g. To t-shirty nieco grubsze, ale wyraźnie cieńsze od najgrubszych na rynku. Mają swoich zwolenników, szczególnie w gorące, letnie dni. Na rynku jest bardzo wielu producentów oferujących odzież w popularnej gramaturze 160-170g. Są to często bardzo trwałe koszulki.

Ostatnią kategorią będą koszulki powyżej 180 g. Możemy spotkać 180g, 190g, 200g, a nawet 210g. To najgrubsze z t-shirtów. Ale uwaga raz jeszcze – nie jest to jedyny wyznacznik jakości i trwałości materiału!

Bawełna czesana


Kupując koszulkę warto zwrócić też uwagę na to, czy została ona wykonana z bawełny czesanej. Bawełna czesana jest na ogół miękka i przyjemna w dotyku. Sprzedawcy z pewnością zaznaczą ten fakt, więc jeśli oferują koszulki z bawełny czesanej – powinniśmy odnaleźć taką adnotację w opisie.

Szew boczny


Koszulki szyte są dwoma głównymi sposobami. „Z rękawa” - wówczas koszulka nie posiada szwu łączącego przód i tył koszulki – biegnącego od pachy do dołu koszulki. Druga metoda to zszywanie dwóch warstw materiału, składających się na przód i tył t-shirta. Oczywiście każdy producent przekonuje o wyższości jednej techniki nad drugą. Przyjęło się jednak, że koszulki bez szwu bocznego są mniej podatne na wszelkie deformacje. Brak szwu bocznego to informacja, która pozwoli nam pozytywnie ocenić dany produkt.

Rodzaje nadruku


Istnieje wiele technik nanoszenia nadruku na odzież. Są nimi m.in. flex, flock, sitodruk, haft, bezpośredni druk cyfrowy, sublimacja... Utarło się, że „wprasowanki” są mniej trwałe od sita a haft jest niezniszczalny. Można przyjąć z całą pewnością, że każdy dobrze wykonany nadruk obojętnie którą techniką – będzie trwały. Jeśli tylko drukarz zna swój fach – każda technika pozwoli nam cieszyć się długo zakupionym t-shirtem. Analogicznie – każda metodą, nawet haftem, można wykonać nietrwały wzór.
Kilka podstawowych metod:
  • Flex – folia termozgrzewalna. Za pomocą plotera wycinane są z niej proste lub średnio skomplikowane kształty. Daje maksymalnie pełne, równomierne pokrycie kolorem. W dotyku przypomina cieniutką i elastyczną ceratkę.
  • Flock – podobnie jak flex z tą różnicą, że w dotyku przypomina delikatny meszek. Podobnie jak dobrze wykonany flex – bardzo trwały, jednak jasne kolory lubią „łapać kurz” i z biegiem czasu szarzeć.
  • Flex i flock zadrukowany solwentowo – folia flex i flock, którą przed naniesieniem na odzież zadrukowuje się ploterem solwentowym. W praktyce otrzymujemy nadruki zdjęć, herbów zawierających malutkie elementy, których nie dałoby się wykonać samym flexem czy flockiem. Minusem metody jest fakt, że naniesione wydruki nie mogą być zbyt duże. Dlatego jeśli ktoś oferuje koszulkę z nadrukiem w formacie większym niż A4 w tej metodzie – proponujemy zmienić sklep. Taka aplikacja nie oddycha i nie jest tak elastyczna jak materiał koszulki, więc jej użytkowanie staje się niekomfortowe.
  • Haft komputerowy – technika nanoszenia aplikacji szczególnie na grubsze części garderoby. Każdy chyba choć raz spotkał się z nadrukiem wykonanym metoda haftu. Dobrze wykonany haft charakteryzuje się eleganckim wykończeniem, równomiernym położeniem nici i wyraźnymi konturami.
  • Sitodruk – nadruk wykonany specjalną farbą. Stosowany głównie w wysokonakładowych zleceniach. Sitodruk umożliwia wykonanie bardzo drobnych i precyzyjnych elementów, jakich jak małe napisy, plamki, kropki itd.
  • DTG – druk cyfrowy bezpośrednio na odzieży. Metoda umożliwia naniesienie kolorowych zdjęć na odzieży. Aplikacja drukowana jest specjalną drukarką bezpośrednio na bawełnie.

Dobór rozmiaru

Bardzo ważnym i trudnym elementem w przypadku zakupu odzieży przez Internet jest dobór odpowiedniego rozmiaru. Należy na wstępie zdać sobie sprawę z tego, że każdy producent inaczej rozumie i traktuje te same oznaczenia rozmiarów. Nie zawsze XL równe jest XL. Różnice sięgają czasem kilkunastu centymetrów np. w obwodzie koszulki! Każdy sprzedawca powinien dysponować tabelą rozmiarów. Są to na ogół rozpisane szerokości i długości koszulek lub tabela wzrostu, obwodu klatki itd.

Mimo tego, że zawsze można wymienić zakupioną koszulkę na inny rozmiar – warto dobrze sprawdzić aby uniknąć tego typu niedogodności. Należy tez zauważyć, że niektórzy sprzedawcy wykonujący indywidualne wzory przysłane przez klientów nie umożliwiają wymiany tak indywidualnie zadrukowanych t-shirtów czy bluz.
Wszystkie poradniki