kategorie
-
Komputery
-
Fotografia
-
Sport
-
AGD
-
RTV
-
Dom i wnętrze
-
Armatura, grzejnictwo
-
GSM
-
Zdrowie
-
Odzież, galanteria, moda
-
Narzędzia
-
Motoryzacja
-
Sprzęt biurowy
-
Książki, muzyka, film
-
Dla dzieci
-
Kosmetyki perfumy
-
Gry
-
Inne
Szybki start – najważniejsze informacje

Cyfrówka czy analog?
Mimo dynamicznego rozwoju techniki cyfrowej, cały czas można kupić tradycyjne aparaty fotograficzne. Co prawda w
zalewie kolorowych reklam można odnieść wrażenie, że na świecie zapanowała istna era technologii cyfrowej, od muzyki,
poprzez filmy, do zdjęć fotograficznych, jednak tradycyjna fotografia ciągle ma swoich entuzjastów i jeszcze trzyma
się na rynku. Nie da się ukryć, że trzymanie filmu w lodówce, wywoływanie zdjęć i umieszczanie ich w papierowych
albumach, ma swój urok, a już zupełnym rarytasem jest posiadanie własnej ciemni fotograficznej. O ile jednak cała
zabawa związana z tradycyjną fotografią przeznaczona jest dla pasjonatów, zwykłym użytkownikom przychodzi z pomocą
technologia cyfrowa, gdzie zdjęcie, zamiast utrwalane na błonie światłoczułej, zamieniane jest na postać binarną i
zapisywane na karcie pamięci. Aparaty cyfrowe mają szereg zalet, o których entuzjaści „analogów” mogą tylko pomarzyć.
Najważniejszą z nich jest natychmiastowy podgląd efektów naszej pracy. Wszystkie cyfrówki zaopatrzone są w niewielki
ekran, na którym wyświetlane może być właśnie zrobione zdjęcie. Wyświetlacz ten służy także do kadrowania i poruszania
się po menu aparatu. Dzięki temu, że zdjęcia zapisują się na karcie pamięci, mamy do nich łatwy dostęp. Jeżeli
jesteśmy niezadowolenie z efektu naszej pracy, możemy takie zdjęcie po prostu usunąć i ponowić próbę. Nie ma wtedy
takiej sytuacji, że nie możemy wykonać zdjęcia, ponieważ nie mamy go gdzie zapisać, a dodatkowo dzięki coraz
pojemniejszym nośnikom danych na jednej karcie możemy zapisać setki, a nawet tysiące zdjęć. Następnie możemy je bardzo
łatwo, za pomocą zwykłego kabla USB, przenieść do komputera i zarchiwizować, a nawet zatuszować drobne warsztatowe
błędy w specjalnym programie do obróbki graficznej.
Obiektyw



Matryca
Matryca w aparacie cyfrowym zastąpiła film fotograficzny w aparacie tradycyjnym. Podczas gdy dawniej światło padało
poprzez obiektyw na film światłoczuły i utrwalało obraz, teraz światło pada na matrycę i jest przetwarzane na ciąg
zer i jedynek, a następnie zapisywane na karcie pamięci. Wielkość matrycy ma wpływ na to ja duże odbitki będziemy
mogli wydrukować z naszych zdjęć. Standardem obecnie jest matryca o rozdzielczości co najmniej 5Mpix (mega pikseli).
Ważna jest jednak nie tylko rozdzielczość matrycy ale także jej fizyczna wielkość podawana w milimetrach. Im matryca
jest większa fizycznie tym lepsze jakościowo zdjęcia otrzymamy, dlatego paradoksalnie aparat o dużej matrycy 6Mpix
może robić daleko lepsze zdjęcia niż model z malutkimi 12Mpix, chociaż wydaje się, że ten drugi powinien górować na
pierwszym. Owszem, z matrycy 6Mpix nie wydrukujemy zdjęcia wielkości billboardu ale odwzorowanie barw, balans bieli i
inne parametry będą dużo lepsze. W tym także kryje się największe ograniczenie aparatów wbudowanych w telefony
komórkowe, po prostu są one zbyt małe by sprostać „normalnym” aparatom cyfrowym, niewielki obiektyw i malutka matryca,
chociażby miała olbrzymią rozdzielczość, nie są w stanie na razie konkurować nawet z popularnymi kompaktami i raczej
powinniśmy traktować je, jako ciekawe gadżety.
Wyświetlacz i wizjer
Wyświetlacz w aparacie spełnia kilka podstawowych funkcji. Inaczej niż w tradycyjnych aparatach zdjęcie kadrujemy
nie za pomocą optycznego celownika tylko właśnie za pomocą ekranu. Dotyczy to jednak przede wszystkim aparatów
kompaktowych, hybrydy mają dodatkowy celownik optyczny nazywany EVF, nie jest to jednak obraz bezpośrednio z obiektywu,
w wizjerze EVF jest to po prostu dodatkowy malutki wyświetlacz, tak więc to co widzi fotograf, od tego co „widzi”
aparat może się nieznacznie różnić. W praktyce nie ma aż tak dużego znaczenia, jeżeli jednak starannie zaplanowaliśmy
kadr i w rogu, bądź na krawędzi znajduje się jego istotny element, po wydrukowaniu zdjęcia możemy się nieco zdziwić,
że proporcje na zdjęciu nie zostały zachowane tak, jak sobie to dokładnie wymierzyliśmy. Zazwyczaj jednak te różnice
są trudne do zauważenia i nie wpływają zasadniczo na fotografię. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku lustrzanek
cyfrowych. Ich cechą charakterystyczną jest właśnie to, że posiadają wizjer optyczny z prawdziwego zdarzenia. W tym
przypadku to co „widzi” obiektyw jest dokładnie tym co widzimy w wizjerze, a dzieje się tak dzięki temu, że system
lusterek przekazuje bezpośrednio obraz tego co wpada do obiektywu do wizjera, stąd też aparaty tez nazywają się
lustrzankami. Lustrzanki także są wyposażone w elektroniczny wyświetlacz, który jednak może mieć ograniczoną
funkcjonalność, na przykład lustrzanki Canon EOS 400D, czy Nikon D40X, które są bardzo popularne, nie posiadają
możliwości kadrowania zdjęcia za pomocą ekranu LCD, warto o tym pamiętać, ponieważ nie będziemy mogli zrobić dobrego
zdjęcia trzymając aparat np. nad głową.
Zoom optyczny czy cyfrowy?
Zoom, mówiąc w sposób obrazowy, pozwala nam na przybliżenie się do fotografowanego obiektu. Jeżeli mamy przed sobą
szeroki plan, a interesuje nas tylko wybrany szczegół, możemy za pomocą przybliżenia wypełnić nim cały kadr, albo
jeśli chcemy sfotografować coś co, jest dość daleko i na zdjęciu wyglądałoby tylko jak mało znaczący szczegół, za
pomocą zoomu może stać się istotną częścią fotografii. Dlaczego więc stosuje się rozróżnienie na zoom optyczny i
cyfrowy? Ten pierwszy realizowany jest wyłącznie na drodze zmiany wzajemnego położenia soczewek wobec siebie w
obiektywie i nie skutkuje utratą jakości podczas wykonywania zdjęcia. Zoom cyfrowy odbywa się natomiast na drodze
programowej. Układ elektroniczny w aparacie wybiera pewne charakterystyczne punkty zdjęcia i na ich podstawie
oblicza jak powinno wyglądać zdjęcie przybliżone. O ile w teorii brzmi to fantastycznie, to w praktyce spisuje się
to co najmniej marnie. Zdjęcia po zastosowaniu zoomu cyfrowego wyraźnie tracą na jakości. Spadek ten jest tak duży,
że stosowanie zoomu cyfrowego wręcz mija się z celem. Tak więc podczas zakupów zwróćmy uwagę na to, jaki zoom optyczny
mamy do dyspozycji w interesującym nas modelu, a cyfrowym nie musimy zawracać sobie głowy, jest to tylko zabieg czysto
marketingowy. Typowe wartości zoomu optycznego dla kompaktów wynoszą 3x do 6x, a dla hybryd mogą to być nawet
12-krotne przybliżenia (zoom 12x). W przypadku lustrzanek wszystko zależy od zastosowanego obiektywu.
Stabilizacja obrazu
Robiąc zdjęcie „z ręki” trudno czasami aby było ono nieporuszone. Jeżeli nie mamy jasnego obiektywu i musimy ustawić
dłuższy czas migawki, nie ma szans aby fotografia była ostra i wyraźna. Dlatego z pomocą przychodzi nam nowoczesna
technologia. Stabilizacja jest jednym z tych wynalazków, które odrzucane przez profesjonalistów, są wybawieniem dla
amatorów. Tak więc obecnie niemal w każdym popularnym aparacie kompaktowym jest dodatkowa funkcja stabilizacji obrazu
i trzeba przyznać, że spisuje się ona całkiem nieźle. Dzięki temu mamy szansę uzyskać dobre, ostre, wyraźne zdjęcie,
nawet jeżeli teoretycznie optyka naszego aparatu nam na to nie pozwala. Stabilizacja jest specjalnym mechanizmem,
montowanym w obiektywie, lub wewnątrz samego aparatu, który ma na celu minimalizowanie drgań naszej ręki, co powoduje,
że zdjęcie zachowuje ostrość, podczas gdy bez stabilizacji byłoby rozmazane. Stabilizacja do tego stopnia ułatwia
wykonywanie zdjęć, że zaczęli ją nawet montować producenci lustrzanek w swoich produktach. Jednak stabilizacja nie
jest jakimś cudownym wynalazkiem, który pozwoli nam robić doskonałe, nieporuszone zdjęcia w każdych warunkach. Tak
jak już wcześniej zostało powiedziane, służy ona raczej do usuwania efektów drgania ręki, podczas wykonywania zdjęcia,
nie jest jednak substytutem statywu. Stabilizacja nie służy więc do fotografowania z ręki z długim czasem naświetlania.
Nagrywanie filmów
Nagrywanie filmów jest miłym dodatkiem jaki oferują prawie wszystkie modele kompaktowych aparatów cyfrowych. Dzięki
tej funkcji nie musimy się ograniczać tylko do robienia zdjęć, ale możemy także nagrać krótki filmik, który
niejednokrotnie powie zdecydowanie więcej niż statyczne ujęcie. Warto się także dowiedzieć jakie są ograniczenia
filmowania, naszym bądź co bądź jednak aparatem fotograficznym. Niektóre modele mają ograniczony czas nagrywania np.
60 sek. w przypadku innych nie ma wbudowanego mikrofonu, tak więc nagrany film będzie po prostu bez dźwięku.
Najlepsza sytuacja jest wtedy, jeżeli aparat ma wbudowany mikrofon, co oprócz wizji pozwoli nam nagrać także fonię,
a także jeżeli czas nagrywanego materiału jest ograniczony tylko pojemnością karty pamięci. Pamiętajmy jednak, że
opcja filmowania jest tylko dodatkiem, jeżeli zamierzamy więcej filmować niż fotografować zdecydowanie lepszym
wyborem będzie po prostu zakup kamery video.
Karta pamięci
W każdym tradycyjnym aparacie wykonane zdjęcie zapisywanie jest na filmie fotograficznym w postaci negatywu.
W aparacie cyfrowym sprawa wygląda jednak zupełnie inaczej, nie mamy do czynienia z filmem światłoczułym, a efekty
naszej pracy zapisywane są na specjalnej karcie pamięci. W związku z tym, że zapis ten nie jest nieodwracalny,
możemy nieudane zdjęcie skasować i odzyskać z powrotem wolne miejsce na karcie. Aparaty fotograficzne korzystają z
różnych standardów, a na rynku mamy do czynienia z kartami typu SecureDigital (SD), CompactFlash (CF),
Memory Stick Duo, xD-picture (XD) i RS MultiMediaCard. Najpopularniejsze są karty SecureDigital i ich nowocześniejsze,
mniejsze odmiany Mini SecureDigital i Micro SecureDigital. Kartę o pojemności 2GB (gigabajt) kupimy już nawet za
około 30zł. Karty CompactFlash również należą do popularnych przez to ich ceny są porównywalne do kart SecureDigital.
Najdroższe są niewątpliwie karty xD-picture i MemoryStick (ta ostatnia usilnie lansowana jest przez firmę Sony,
pamiętajmy o tym kupując aparat tej firmy), tutaj koszt pamięci będzie zawsze większy. W przypadku
karty pamięci trudno mówić o wyższości jednego standardu nad drugim, karta ma przechowywać nasze fotografie i każda
wykonuje to zadanie doskonale. Jedyne co musimy wiedzieć to jakie standardy obsługuje nasz aparat i następnie kupić
odpowiednią kartę; niektóre aparaty obsługują więcej niż tylko jeden standard.
Zasilanie
Zasilanie aparatu może być rozwiązane na dwa różne sposoby. Najlepsza sytuacja jest wtedy kiedy możemy wsadzić do
naszego urządzenia zwykłe baterie AA, popularnie zwane paluszkami. Nie musimy się wtedy martwić, że nagle zabraknie
nam energii właśnie kiedy wykonywaliśmy ujęcie naszego życia, które miało nam dać pracę w National Geographic. Po
prostu zawczasu możemy wsadzić świeży komplet baterii. W dużo gorszej sytuacji są posiadacze aparatów ze zintegrowanymi
akumulatorami. Wtedy w zestawie dołączona jest zazwyczaj dedykowana ładowarka, jednak jest to rozwiązanie niezbyt
wygodne w dłuższej eksploatacji. Przede wszystkim nigdy nie wiemy kiedy będziemy zmuszeni do ponownego załadowania
naszego akumulatora, wskaźnik naładowania zazwyczaj podaje wartość tylko orientacyjną, poza tym sam proces ładowania
też może trwać od godziny do nawet kilku godzin. Jeżeli energia skończy się nam w środku fascynującej wyprawy po
egipskich piramidach, jedyne co możemy zrobić, to schować aparat do torby i zachować jak najlepsze wspomnienia w
pamięci.
Akcesoria

Podsumowanie
Fotografia to wspaniałe ale jednocześnie wymagające od użytkownika pewnych umiejętności zamiłowanie. Kluczowe
jest dobranie odpowiedniego sprzętu, tak aby nie poczuć się zniechęconym, czy rozczarowanym. Nie zawsze najlepsza
i w pełni wyposażona lustrzanka spełni nasze oczekiwania, czasami na początek lepiej jest zacząć od czegoś prostszego,
a być może z czasem okaże się, że to co mamy w zupełności nam wystarcza. Jeżeli do tej pory nie mamy jasnego obrazu
co do tego, które urządzenie najlepiej spełni nasze oczekiwania, popatrzmy na poniższe zestawienie
Kompakt
Kompakt
- + niewielki rozmiar
- + prosta obsługa
- + niski koszt
- + funkcje multimedialne takie jak nagrywanie filmów
- - ograniczone możliwości wyboru własnych ustawień
- - większość funkcji zautomatyzowana
- - przeciętne obiektywy w popularnych modelach
- - brak możliwości rozbudowy o dodatkowe wyposażenie takie jak np. flash
- + profesjonalny wygląd
- + bardzo dobry obiektyw
- + relatywnie niewysoki koszt w stosunku do możliwości obiektywu
- + możliwość zastosowania zewnętrznego flasha
- - duży rozmiar
- - brak możliwości wymiany obiektywu
- + nieograniczone możliwości rozbudowy o kolejne obiektywy
- + doskonałe zdjęcia przy zastosowaniu dobrej optyki
- + kontrola wszystkich parametrów i ustawień aparatu
- - bardzo wysoki koszt profesjonalnych obiektywów
- - słaby obiektyw kitowy (dostarczony razem z aparatem)
- - duże rozmiary i trudności w transporcie; aparat i dodatkowe szkła
- - obsługa wymaga dobrej wiedzy z zakresu fotografii